Zelf actie ondernemen voor jouw goede doel

geld inzamelenIs er een bepaald doel waar je meer voor wilt kunnen betekenen dan een euro in de collectebus of een ingeleverde cartridge? Dan kun je natuurlijk zelf een geld inzamelingsactie op poten zetten. Met een goed idee, positieve instelling en een flinke dosis motivatie kun je behoorlijke geld bedragen binnen slepen voor jouw goede doel. Dat hebben de mannen van Serious Request maar weer eens bewezen. Dit jaar sleepte zij met hun glazen huis meer dan 12 miljoen euro binnen voor het rode kruis om kindersterfte tegen te gaan.

De kracht van Serious Request zit hem in de positieve toon van actie. Mensen weten dat er serieuze problemen in de wereld zijn en willen daar niet aan herinnerd worden met zielige foto’s die op hun schuldgevoel inspelen, maar juist een mogelijkheid aangereikt krijgen om op positieve manier iets bij te kunnen dragen. Ook het concept om niet zomaar om geld te vragen maar er iets tegen over te stellen, ook al is dat vaak meer symbolisch (zoals een nummer op de radio aan kunnen vragen), is een key factor van het succes.

Een goed voorbeeld van een positieve inzamelingsactie is een benefit concert, waar mensen een leuke avond en een goed gevoel aan over houden. Ook kun je denken aan een sponsorloop of een vasten actie, waarmee je, je motivatie en inzet voor het doel toont. Een ander idee is om een klein hebbedingetje te ‘verkopen’ wat het goede doel symboliseert. Denk aan het roze lintje of de rubberen armbandjes.  Vaak zijn bands, locaties en bedrijven wel bereid kortingen te bieden in de naam van het goede doel, aangezien dat ook hun imago weer ten goede komt. Maak hier dus ook gebruik van.

Een laatste heikel punt is nog de publiciteit van het event, we heten natuurlijk niet allemaal Giel Beelen en hebben niet allemaal een radiostation tot onze beschikking. Gelukkig is publiciteit tegenwoordig met behulp van sociale media een stuk makkelijker geworden. Zorg dat je op tijd begint met het aankondigen van je actie. Het is ook geen verkeerd idee om bepaalde personen en bedrijven persoonlijke uitnodigingen te sturen, waardoor zij zich eerder aangesproken zullen voelen om deel te nemen dan wanneer zij een algemene poster voorbij zien komen.

Dus wil jij je inzetten voor jouw goede doel, hou dan deze tips in je achterhoofd. Je zult niet alleen versteld staan van de resultaten in de vorm van euro’s, maar er zelf ook een fijne ervaring aan over houden waar je met plezier op terug kan krijgen en misschien zelfs wel voor herhaling vatbaar is.